ΑΘΗΝΑ 15/3/2024
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
ΘΕΜΑ : Η τοποθέτηση του Προέδρου της ΟΧΜΕΕ στο Εθνικό Συμβούλιο Υγείας και Ασφάλειας στην εργασία του Υπουργείου Εργασίας.
Ένα ολόκληρο επάγγελμα στον αυτόματο πιλότο χωρίς ουσιαστικούς και πραγματικούς ελέγχους ως προς την καθημερινή του επαγγελματική δραστηριότητα.
Πριν αποτυπώσουμε τι συμβαίνει στην καθημερινότητα σε θέματα υγείας και ασφάλειας της εργασίας μας , θα θέλαμε να κάνουμε σαφές για το πια είναι η συνδικαλιστική οργάνωση που εκπροσωπεί τον Έλληνα χειριστή στην πατρίδα μας , πιο είναι είναι το επάγγελμα χειριστή μηχανήματος έργου , και για το τι είναι μηχάνημα έργου , το οποίο και χρειάζεται άδεια άσκησης επαγγέλματος ώστε να γίνει ο χειρισμός του.
Η Ομοσπονδία Χειριστών Μηχανημάτων Έργου Ελλάδος είναι η δευτεροβάθμια συνδικαλιστική οργάνωση που εκπροσωπεί το εν λόγο επάγγελμα.
Έχει μέλη εργατικά σωματεία πρωτοβάθμια σε όλη την χωρά και σε κάθε νομό .
Έχουμε 15.000 συνδικαλιζόμενα μέλη σε όλη τη χώρα .
Το επάγγελμα μας είναι ιδιαίτερο πολύπλοκο ποικιλότροπο και άκρως επικίνδυνο
Δυστυχώς κατέχει την δυσάρεστη πρωτιά αυτών των θανατηφόρων εργατικών ατυχημάτων.
Επειδή δεν υπάρχει κάποια συγκεκριμένη υπηρεσία η φορέας, που να καταγράφει ατυχήματα και να είναι άντληση πληροφοριών για εμάς, αυτήν την δύσκολη διαδικασία την έχουμε αναλάβει εμείς ψάχνοντας καθημερινά σε site σε όλη την Ελλάδα και αντλούμε στοιχεία δημοσίευσης εργατικών ατυχημάτων, καθώς και μετά από την στήριξη και την βοήθεια ενημέρωσης από τα κατατόπους πρωτοβάθμια σωματεία της δύναμης της ΟΧΜΕΕ από όλη την Ελλάδα.
Είναι ένα επάγγελμα που είναι νομικά κατοχυρωμένο, διέπεται δηλαδή από Προεδρικό Διάταγμα αυτό του 113/2012 και μάλιστα είναι συμφωνημένο από τους ευρωπαίους δανειστές μεσούσης μνημονίων.
Το επάγγελμα του χειριστή μηχανήματος έργου με άδεια άσκησης επαγγέλματος το κατέχουν περίπου 90.000 συνάδελφοι σε ολόκληρη την ελληνική επικράτεια και παρουσιάζεται από την μικρότερη οικογενειακή επιχείρηση μέχρι την μεγαλύτερη βαριά βιομηχανία.
Τώρα μηχάνημα έργου είναι το μηχάνημα εκείνο που η υδραυλική ανυψωτική ικανότητα του είναι άνω των 10 κιλοβάτ άνω των 15 ίππων και λαμβάνονται επίσης τα παρακάτω χαρακτηριστικά, η φύση της εργασίας, η πολυπλοκότητα της εργασίας η σοβαρότητα κινδύνων και εργατικών ατυχημάτων που απορρέουν από το μηχάνημα. Παραδείγματα μηχανημάτων έργου ( Κλαρκ αυτοκινούμενοι γερανοί ηλεκτροκίνητοι οικοδομικοί γερανοί , ηλεκτροκίνητες γερανογέφυρες , εκσκαφείς, φορτωτές , μπουλντόζες , σάρωθρα ) και μια σειρά δεκάδων μηχανημάτων.
O ΣΕΒ με έρευνα που πραγματοποίησε πριν 3 χρόνια ενέταξε το επάγγελμα του χειριστή μηχανήματος έργου στα 10 επαγγέλματα με μέλλον και μάλιστα το χαρακτηρίζει επάγγελμα με ιδιαιτερότητες και υψηλή εξειδίκευση στην εργασία.
Δυστυχώς λοιπόν αυτό το επάγγελμα είναι στον αυτόματο πιλότο.
Επικρατεί ένα άναρχο εργασιακό περιβάλλον χωρίς αρχές και κανόνες, χωρίς κανένα κανονιστικό πλαίσιο ενώ υπάρχει ,και είναι αυτό του ΠΔ 113/212 και 3982/2011.
Οι συνέπειες μεγάλες και επιζήμιες, τόσο στην υγεία των συναδέλφων χειριστών όσο και στην ασφάλεια για την ζωή τους, αφού έχουμε πραγματικά εκατόμβες νεκρών.
Υπεύθυνοι για αυτό το άναρχο εργασιακό περιβάλλον οι δυο βασικοί παίχτες της αγοράς εργασίας οι εργοδότες και φυσικά η κυβέρνηση .
Η κυβέρνηση με την πρωτοβουλία της , να απεντάξει το σώμα επιθεωρητών της εργασίας εκτός κρατικής ομπρέλας , εκτός κρατικής εποπτείας και δίνοντας την δυνατότητα λειτουργίας της ως ανεξάρτητος φορέας , έδωσε το πρώτο σήμα στην αγορά εργασίας , πως τώρα ανοίγονται καινούργιοι δρόμοι , αυτοί , της χαλάρωσης των πραγματικών και ουσιαστικών ελέγχων στο ξεκίνημα τουλάχιστον της λειτουργίας της ανεξάρτητης αρχής της επιθεώρησης εργασίας.
Γιατί η συνέχεια της λειτουργίας της έχει γίνει ακόμα πιο επιζήμια, καθώς σε μεγάλο βαθμό έχει σταματήσει να πραγματοποιεί ελέγχους, και αυτό γιατί κρύβεται πίσω από έναν νόμο τον 3982/2011 που δίνει την δυνατότητα στις αδειοδοτούσες αρχές των περιφερειών της ελληνικής επικρατείας να πραγματοποιούν και εκείνοι ελέγχους σε εργασιακούς χώρους για την τήρηση της εργατικής νομοθεσίας για την ασφάλεια στην εργασία.
Έτσι λοιπόν η επιθεώρηση εργασίας βάζοντας ένα ωριαίο περιτύλιγμα περί ύπαρξης νομοθεσίας που προβλέπει και από άλλον φορέα να πραγματοποιεί ελέγχους , βουβά έχει σταματήσει να πραγματοποιεί αυτεπάγγελτους ελέγχους καθώς και ελέγχους που τους υποδεικνύουμε εμείς ,ως τα εργατικά συνδικάτα που έχουμε αναφορά με το επάγγελμα του χειριστή .
Τώρα οι αδειοδοτούσες αρχές των περιφερειών που και αυτές έχουν δικαίωμα έλεγχου λόγο της κείμενης νομοθεσίας , αρνούνται να κάνουν ελέγχους, αφενός με το πρόσχημα πως δεν έχουν το απαραίτητο στελεχιακό δυναμικό ώστε να μπορούν να κάνουν ελέγχους ( υπήρχε ίδια απάντηση και από πολιτικό παράγοντα την γενική γραμματέα του υπουργείου ανάπτυξης μετά από συνάντηση που είχαμε ώστε να τις καταθέσουμε προβλήματα που ταλανίζουν το επάγγελμα μας ) και αφετέρου όταν μπουν στην διαδικασία να το πράξουν και να συναινέσουν ζητούν παράβολο 100 ευρώ από τον καταγγέλλοντα (έτσι προβλέπει η νομοθεσία και καταλαβαίνουμε όλοι για τι το προβλέπει προφανώς για να δυσκολέψει την προσπάθεια καταγγελιών )
Η υπηρεσία είναι υποχρεωμένη να επιστρέψει το παράβολο των 100 ευρώ μόνο στην περίπτωση που ο έλεγχος που θα διενεργηθεί θα έχει αποτελέσματα παραβατικότητας και ορθότητας της καταγγελίας .
Γίνεται κατευθείαν αντιληπτό λοιπόν πως η κυβέρνηση έχει δώσει το στίγμα της .
Δεν θέλουμε να γίνονται πραγματικοί και ουσιαστικοί έλεγχοι.
Δεν μας ενδιαφέρουν οι κανόνες στην αγορά εργασίας.
Θέλουν ένα άναρχο περιβάλλον στο επάγγελμα του χειριστή μηχανήματος έργου.
Όλο αυτό εξυπηρετεί τις ορέξεις των επιχειρήσεων και των εργοδοτών καθώς γνωρίζουν πως οι πιθανότητες να υποστούν έλεγχο είναι τόσες, όσες έχει να ανατείλει ο ήλιος από την δύση .
Δυστυχώς όλο αυτό το ποικιλόμορφο αντεργατικό και επικίνδυνο περιβάλλον συντηρείται σε ένα επάγγελμα που έχει και συνεχίζει να προσφέρει τα μέγιστα στην ελληνική οικονομία .
Έτσι λοιπόν στο επάγγελμα μας επικρατεί:
1. Χειρισμός μηχανημάτων από εργαζόμενους που δεν έχουν τα απαραίτητα εχέγγυα και την απαραίτητη άδεια άσκησης επαγγέλματος .
2. Μηχανήματα έργου που είναι ακατάλληλα να εκτελέσουν εργασία .
3. Πίεση και εντατικοποίηση της εργασίας από πλευράς της επιχείρησης .
4. Μη πρόληψη όλων των κανόνων ασφαλείας και υγείας που προβλέπονται μέσα από κείμενες νομοθεσίες .
Όλα τα παραπάνω που διατυπώσαμε θα πρέπει να διαφυλαχτούν και να προφυλαχτούν από τους ελεγκτικούς μηχανισμούς οι οποίοι είναι αδρανείς με ευθύνη της πολιτείας και της ελληνικής κυβέρνησης .
Η Ομοσπονδία Χειριστών Μηχανημάτων Έργου Ελλάδος ως η ύψιστη συνδικαλιστική οργάνωση που εκπροσωπεί το συγκεκριμένο επικίνδυνο επαγγελματικό προσόν.
*Ζητάμε τώρα την κατάργηση της επιθεώρησης εργασίας από ανεξάρτητη αρχή και την επαναφορά της κάτω από την ομπρέλα του κράτους και με περαιτέρω αρμοδιότητες ως προς τους ελέγχους .
*Ζητάμε την ελάχιστη σύνθεση στην εργασία, ανάλογα με το ύφος και την ένταση της επιχείρησης. Κάτι σαν τις οικοδομές όπου ο ιδιοκτήτης γνωρίζει πόσα ένσημα κατά ελάχιστο θα κολλήσει από το ξεκίνημα, αναλόγως τα τετραγωνικά του Έργου. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, στο επάγγελμα μας , επιχείρηση που λειτούργει σε τρεις βάρδιες και έχει μηχάνημα έργου θα πρέπει να έχει κατά το ελάχιστο δηλωμένους τρεις χειριστές ανά βάρδια.
*Ζητάμε την δημιουργία συγκεκριμένης υπηρεσίας μέσα στην επιθεώρηση που θα θα λειτουργεί όπως η ΔΙΑΣ στην αστυνομία , δηλαδή θα έχει την αμεσότητα της παρέμβασης την στιγμή που συντελείται η παράβαση κι όχι μετά από ημέρες .
*Ζητάμε την κατάργηση των 100 ευρώ παραβόλου προς τις αδειοδοτούσες αρχές των περιφερειών ώστε να διενεργούν έλεγχο.
*Ζητάμε την στελέχωση με προσωπικό στις αδειοδοτούσες αρχές των περιφερειών ώστε να εξαλείψει η δικαιολογία πως δεν υπάρχει ικανό προσωπικό ώστε να διενεργούνται έλεγχοι .
*Ζητάμε την συμμετοχή των εργατικών συνδικάτων που έχουν αναφορά στο επάγγελμα μας , στην διενέργεια των ελέγχων .
*Ζητάμε την αναγραφή του αριθμού αδείας άσκησης επαγγέλματος στη καθημερινή δήλωση του εργοδότη στο Εργάνη.
*Ζητάμε την δημιουργία μητρώου μελών από το υπουργείο εργασίας σε ένα επάγγελμα που είναι χαρακτηρισμένο πως κατέχει επαγγελματικά προσόντα . Αυτό το μητρώο θα προσδώσει την δυνατότητα στο κράτος να διαπιστώνει πόσοι χειριστές κατέχουν άδεια άσκησης επαγγέλματος, πόσοι εργάζονται σε καθημερινή βάση, καθώς και να δημιουργεί εσωτερικό επαγγελματικό προσανατολισμό για το ποιές ειδικότητες έχει ανάγκη η αγορά εργασίας .
*Ζητάμε την ψηφιοποίηση της αδείας άσκησης επαγγέλματος ώστε να τερματίσει η έκδοση πλαστών αδειών που τις διαχειρίζονται εργαζόμενοι μη αξιόπιστοι ώστε να προσφέρουν με ασφάλεια την συγκεκριμένη εργασία .