ΑΘΗΝΑ: 10/10/2022
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
ΘΕΜΑ : Η τοποθέτηση του Προέδρου της Ομοσπονδίας για την κατάργηση αδειούχων χειριστών σε μηχανήματα έργου Κλαρκ ανυψωτικής δύναμης 2,5 τόνων.
Πριν ξεκινήσω την τοποθέτηση μου θα ήθελα να κάνω σαφές για το τι είναι μηχάνημα έργου, το οποίο και χρειάζεται άδεια άσκησης επαγγέλματος ώστε να γίνει ο χειρισμός του .
Έτσι λοιπόν μηχάνημα έργου είναι το μηχάνημα εκείνο που η υδραυλική ανυψωτική ικανότητα του είναι άνω των 10 κιλοβάτ άνω των 15 ίππων και λαμβάνονται επίσης τα παρακάτω χαρακτηριστικά, η φύση της εργασίας , η πολυπλοκότητα της εργασίας η σοβαρότητα κινδύνων και εργατικών ατυχημάτων που απορρέουν από το μηχάνημα.
Η τοποθέτηση μου θα έχει να κάνει με πραγματικά γεγονότα τα οποία έχουν διαδραματιστεί και διαδραματίζονται στο ιδιαίτερο πολύπλοκο ποικιλότροπο άκρως επικίνδυνο επαγγελματικό περιβάλλον του χειριστή μηχανήματος έργου και ειδικότερα στην ειδικότητα 2 που γίνεται μια εντεταλμένη προσπάθεια πολτοποίηση της .
Η ομοσπονδία μας συναντήθηκε με τον υπουργό ανάπτυξης κύριο Γεωργιάδη Άδωνη τον Δεκέμβριο του 2019 όπου και τον ενημερώσαμε για την προσπάθεια που κάνουν οι εργοδότες ώστε να απελευθερωθεί η ειδικότητα 2 και να μην χρειάζεται χειριστής για των χειρισμό των μηχανημάτων Κλαρκ .
Ο υπουργός μας απάντησε πως το γνωρίζει, δέχεται και αυτός μεγάλες πιέσεις, αλλά μας διαβεβαίωσε, πως όσο είναι αυτός υπουργός στο υπουργείο δεν πρόκειται να αλλάξει η διαδικασία αδειοδότησης, καθώς αναγνωρίζει την επικινδυνότητα της ειδικότητας , καθώς και την προσφορά των συγκεκριμένων χιλιάδων εργαζομένων στην ελληνική οικονομία.
Το ΣΕΒ με έρευνα που πραγματοποίησε πριν 3 χρόνια ενέταξε το επάγγελμα του χειριστή μηχανήματος έργου στα 10 επαγγέλματα με μέλλον και μάλιστα είναι απορροίας άξιο καθώς σε όλα τα βίντεο που είχε ανεβάσει στο site του επιδείκνυε χειριστές μηχανημάτων Κλαρκ που μιλούσαν μπροστά στη κάμερα και αναδείκνυαν το επάγγελμα του χειριστή με τις ιδιαιτερότητες και την υψηλή εξειδίκευση της εργασίας, καλούσαν άλλους εργαζόμενους για να το ακολουθούσουν.
Το επάγγελμα του χειριστή μηχανήματος έργου με άδεια άσκησης επαγγέλματος το κατέχουν περίπου 90.000 συνάδελφοι σε ολόκληρη την ελληνική επικράτεια με το 60% του συνόλου να κατέχουν την άδεια ειδικότητας 2 εργαζόμενοι ως χειριστές μηχανημάτων Κλαρκ .
Το επάγγελμα του χειριστή μηχανήματος έργου και ειδικότερα η εν λόγο ειδικότητα που συζητάμε καταγράφει την δυσάρεστη πρωτιά των εργατικών ατυχημάτων, και επίσης καταγράφεται στις πρώτες θέσεις των θανατηφόρων εργατικών ατυχημάτων.
Τώρα για την απόκτηση άδειας οδήγησης μοτοποδηλάτου, μηχανής, αυτοκίνητου, φορτηγού, νταλίκας, ή τον χειρισμό ταχύπλοου απαιτούνται συγκεκριμένα υποχρεωτικά μαθήματα εκμάθησης για να αποκτήσεις την ανάλογη άδεια θα πρέπει να κριθείς ικανός από συγκεκριμένη εξεταστική κρατική αρχή μετά από επιτυχή θεωρητική και πρακτική εξέταση.
Το παρών ΠΔ 113/2012 που διέπει το επάγγελμα του χειριστή για την αδειοδότηση, καθώς και τις κατηγορίες ένταξης των μηχανημάτων είναι συμφωνημένο από το 2012 για το περιβόητο άνοιγμα των επαγγελμάτων, και μάλιστα αυτό έγινε κάτω από την σκληρή ματιά και επίβλεψη των τροϊκανών και των ευρωπαίων δανειστών που δεν διανοήθηκαν αν και τους είχε δοθεί η ευκαιρία να κάνουν ότι θέλουν, δεν διανοήθηκαν να κάνουν αυτό που σήμερα συζητάμε, και είναι στα σχέδια της κυβέρνησης, γιατί διαπίστωσαν και αφουγκραστήκαν τους μεγάλους και σοβαρούς κινδύνους που κρύβει η εργασία και ο χειρισμός της συγκεκριμένης ειδικότητας.
Η συγκεκριμένη πρόταση νόμου για την πολτοποίηση της ειδικότητας και η τελείως απελευθέρωση της ώστε να μην χρειάζεται άδεια άσκησης επαγγέλματος για την εκτέλεση της, είναι εντολή και θέλω των μελών του ΣΕΒ εταιρείες ( Λοτζίστικ – Σούπερ Μάρκετ – Αποθήκες Μεταφορικές – Εφοδιαστική αλυσίδα) και μια σειρά άλλων επιχειρήσεων που δεν επιθυμούν εργαζόμενους με επαγγελτικά προσόντα , με ειδίκευση και εξειδίκευση, που να μην έχουν συγκεκριμένα εργασιακά επαγγελματικά καθήκοντα .
Επιθυμούν εργαζόμενους με χαμηλά και ανειδίκευτα προσόντα, επί της ουσίας παιδιά για όλες τις δουλειές, εργαζόμενους παιδιά για όλα τα θελήματα μέσα σε ένα εργασιακό χώρο αγνοώντας για την ασφάλεια των εργαζομένων, αδιαφορώντας για τα εργατικά ατυχήματα, μη δίνοντας σημασία στις ανθρώπινες ζωές .
Τι θα συμβεί τώρα σε περίπτωση που αυτή η πρόταση νόμου, γίνει νόμος του κράτους;
Α) Θα έχουμε εκατόμβες νεκρών, στην κυριολεξία, καθώς θα δύναται η δυνατότητα σε ανειδίκευτους εργάτες να χειρίζονται, να ανυψώνουν και να μεταφέρουν φορτία μέχρι 2.5 τόνων .
Θα επικρατήσει ένα άναρχο εργασιακό περιβάλλον χωρίς αρχές και κανόνες, χωρίς κανένα κανονιστικό πλαίσιο που θα είναι επιζήμιο στην υγεία και την ασφάλεια τω εργαζομένων και όχι μόνο.
Β) Θα δημιουργηθούν στρατιές ανέργων καθώς πλέον όλοι εκείνοι οι χειριστές ειδικότητας 2, χειριστές Κλαρκ η πιο πολυπληθής ειδικότητα του επαγγέλματος θα εκδιωχτούν από την εργασία τους, αφού πλέον δεν θα είναι χρήσιμη η άδεια τους, θα είναι εντελώς άκυρη, και την εργασία που έκαναν πριν, θα μπορούν πλέον να την κάνει ο οποιοσδήποτε μέσα σε μια επιχείρηση.
Όσο αφορά το κομμάτι των πιστοποιήσεων και των καταρτίσεων εμείς ως Ομοσπονδία συμφωνούμε στη βάση μιας άλλης κατεύθυνσης και όχι στην κατεύθυνση που θέτει το σχέδιο νόμου.
Ούτος η άλλως ως Ομοσπονδία υλοποιούμε αυτή τη στιγμή μέσω ΕΣΠΑ πρόγραμμα κατάρτισης πιστοποίησης σε 1150 συναδέλφους χειριστές για την απόκτηση ειδικότερων ειδικεύσεων πάνω σε μηχανήματα έργου.
Όμως διαφωνούμε πλήρως στην αντικατάσταση της προϋπηρεσίας, της πραγματικής εργασίας δηλαδή, της απόκτησης εμπειρίας, από αίολα και αναξιόπιστα κέντρα επαγγελματικής κατάρτισης που θα μοιράζουν, έναντι υψηλής αμοιβής σαν μαρουλόφυλλα, τις πιστοποιήσεις για την αντικατάσταση της προϋπηρεσίας, δημιουργώντας υποτιθέμενους χειριστές μηχανημάτων, χωρίς την απαιτουμένη ειδίκευση και εξειδίκευση .
Αυτός που έχει λάβει την εν λόγο πιστοποίηση δεν έχει αποκτήσει την απαραίτητη εμπειρία ειδίκευση εξειδίκευση και τα υψηλά στάνταρ που απαιτεί η συγκεκριμένη εργασία.
Η συγκεκριμένη εργασία δεν μπορεί να διδαχτεί και να αποκτηθεί ούτε σε αίθουσες, ούτε σε θρανία, ούτε και σε πινάκες, η εργασία μας και τα ψηλά και ασφαλή στάνταρ της, αποκτούνται καθημερινά στο χώρο της εργασία και της τριβής, της σχέσης που υπάρχει μεταξύ του βοηθού χειριστή με τον αδειούχο επιβλέποντα χειριστή .
Πρόταση μας είναι να αποσυρθεί το άρθρο 75 του σχεδίου νόμου που αφορά το επάγγελμα μας και με πρωτοβουλία του υπουργείου ανάπτυξης να συσταθεί μια ερευνητική διαπραγματευτική επιτροπή που θα αποτελείται από τεχνικά καταρτισμένους ανθρώπους του υπουργείου μαζί και με τη συμβολή των επιστημονικών φορέων των κοινωνικών εταίρων ΣΕΒ και ΓΣΕΕ ώστε να σχεδιάσουν το ασφαλές μέλλον της συγκεκριμένης ιδιαίτερης πολύπλοκης εργασίας σε ένα μεικτό σχήμα προϋπηρεσίας , εμπειρίας, κατάρτισης και πιστοποίησης για την απόκτηση άδειας χειριστή μηχανήματος έργου .
Το νομικό μας υπόμνημα το έχουμε αποστείλει στην επιτροπή και στα πολιτικά κόμματα.
Για την Ο.Χ.Μ.Ε.Ε.
Η Διοίκηση.