ΘΕΜΑ: Αναξιόπιστη η Υπουργική Απόφαση για τον Χειρισμό των Μηχανημάτων Κλαρκ με ανυψωτική δύναμη μέχρι 2,5 τόνους.
Η Υπουργική Απόφαση που εκδόθηκε πριν λίγες ημέρες από το Υπουργείο Ανάπτυξης επί της ουσίας δίνει σάρκα και οστά στον κατάπτυστο νόμο Γεωργιάδη 4982/2022 για τον χειρισμό των μηχανημάτων έργου κλαρκ ανυψωτικής δύναμης μέχρι 2,5 τόνους , ώστε να διενεργείται με μια απλή κατάρτιση 72 ωρών.
Η Υπουργική Απόφαση είναι αναξιόπιστη , άναρχη και εντελώς επικίνδυνη ως προς την εφαρμογή της.
Οφείλουμε εδώ να υπενθυμίσουμε πως τον Οκτώβριο του 2022 ο τότε Υπουργός κύριος
(Γεωργιάδης) είχε φέρει σχέδιο νόμου, που προέβλεπε πως ο χειρισμός των μηχανημάτων έργου που ανήκουν στην ειδικότητα 2 θα μπορούσε να διενεργηθεί ελεύθερα από τον οποιοδήποτε εργαζόμενο και δεν θα χρειαζόταν πλέον η απαραίτητη άδεια άσκησης επαγγέλματος ειδικότητας 2.
Η Ομοσπονδία Χειριστών ξεκίνησε έναν μεγάλο αγώνα ώστε να ενημερώσει όλους τους εμπλεκόμενους , Κυβέρνηση , πολιτικά κόμματα , για την επικινδυνότητα του νόμου αλλά και για τα σοβαρά προβλήματα που θα επιφέρει στην αγορά εργασίας ο συγκεκριμένος νόμος.
Μαζί με τα σωματεία της δύναμης της Ομοσπονδίας σε όλη τη χώρα επικοινωνήσαμε με όλα τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, έντυπο τύπο , ραδιόφωνο και τηλεόραση και αναδείξαμε τα επικίνδυνα χαρακτηριστικά που προέβλεπε το νομοσχέδιο για την πλήρη απελευθέρωση για τον χειρισμό των μηχανημάτων της ειδικότητας 2.
Αυτή η προσπάθειά μας είχε σαν αποτέλεσμα την μερική αλλαγή του νόμου , καθώς στο σχέδιο νόμου αναγραφόταν πως ασκείται ελεύθερα πλέον η επαγγελματική δραστηριότητα στην ειδικότητα 2 μέχρι 2,5 τόνους , ενώ με την ψήφιση του Νόμου μετατράπηκε μετά από την παρακολούθηση συγκεκριμένων προγραμμάτων κατάρτισης.
Σημειωτέον πως όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης καταψήφισαν τον εν λόγο νόμο.
Εδώ και δυο χρόνια μετά και την ψήφιση του νόμου συνεχίσαμε την πίεση στο αρμόδιο Υπουργείο με προτάσεις που είχαν να κάνουν , την συνδιαμόρφωση από πλευράς μας μιας Υπουργικής απόφασης που να συνδυάζει την προϋπηρεσία , εμπειρία , με θεωρητική εξάσκηση για την αξιόπιστη έκδοση πραγματικών επαγγελματικών προσόντων που θα ήταν ασφαλιστικές δικλείδες ασφαλείας στην πολυπλοκότητα, στην ποικιλοτροπία και την επικινδυνότητα της συγκεκριμένης επαγγελματικής δραστηριότητας.
Δυστυχώς διαπιστώσαμε μετά και την έκδοση της Υπουργικής απόφασης πως για άλλη μια φορά η κυβέρνηση λειτουργεί στην ίδια κατεύθυνση ,ανεύθυνη , αδιάλλακτη και υπέρ των εργοδοτικών συμφερόντων.
Η Υπουργική απόφαση εμπεριέχει μίνιμουμ χαρακτηριστικά που θα πρέπει να έχει κάποιος αν χρειαστεί να αιτηθεί για να αποκτήσει το εν λόγο επαγγελματικό προσόν όπως :
Α) Μορφωτικό επίπεδο υποχρεωτικής εκπαίδευσης (ακόμα και για αλλοδαπούς)
Β) Βεβαίωση καλής υγείας Παθολόγος Οφθαλμίατρος Ωριλά
Γ) Άδεια οδήγησης
Δ) Συμπλήρωση 18ου έτους ηλικίας
Ε) 72 ώρες μαθημάτων παρακολούθησης ( 12 ώρες θεωρία – 60 ώρες πρακτικής άσκησης )
Οφείλουμε εδώ να αναδείξουμε πως το πλαίσιο κατάρτισης με τις λιγοστές ώρες άσκησης για την απόκτηση των κατάλληλων προσόντων για των χειρισμό των κλαρκ 2,7-2,8 , είναι ιδιαίτερα φτωχό και ανεπαρκές.
Επιπλέον έρχεται να αποδομήσει το όλο εγχείρημα η σχεδόν ανύπαρκτη και αναξιόπιστη διαδικασία των εξετάσεων σε θεωρητικό και πρακτικό επίπεδο για την απόκτηση του επαγγελματικού προσόντος για τα μηχανήματα κλαρκ 2,7-2,8.
Θα μοιράζονται οι καταρτίσεις σαν μαρουλόφυλλα χωρίς κανένα έλεγχο.
Θα παραγγέλνεις , θα πληρώνεις , και θα σου τη στέλνουν.
Εδώ λοιπόν ρωτάμε καλοπροαίρετα γιατί απέχει από όλη την διαδικασία η οικεία Ομοσπονδία και συγκεκριμένα η Ομοσπονδία Χειριστών Μηχανημάτων Έργου Ελλάδος με εκπροσώπους της.
Θέλουμε να θυμίσουμε πως σε όλες τις προηγούμενες νομοθετικές ρυθμίσεις
Νόμος 3982 , ΠΔ 122 , ΠΔ 113/2012 Υπουργική απόφαση 411/14/ Φ.Γ.9.6.4 προέβλεπαν την ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΧΕΙΡΙΣΤΩΝ είτε ως μέλος της εξεταστικής επιτροπής αδειοδότησης των Περιφερειών, είτε ως μέλος του συλλογικού οργάνου ελέγχου αμεροληψίας ανεξαρτησίας στους ιδιωτικούς φορείς διενέργειας εξετάσεων και κατάρτισης για την αντικατάσταση της προϋπηρεσίας.
Η συμμετοχή της Ομοσπονδίας μας είχε και έχει να κάνει στην περίπτωση οποιασδήποτε παρατυπίας και απόκλισης από την καθορισμένη διαδικασία διεξαγωγής εξετάσεων.
Επίσης το συλλογικό όργανο που αποτελείται από τους κοινωνικούς εταίρους στις προηγούμενες νομοθετικές ρυθμίσεις προβλέπει να εισηγείται και να μεριμνά για τη λήψη των απαραίτητων μέτρων συμμόρφωσης για την μεγαλύτερη αξιοπιστία δίνοντας κύρος στην όλη διαδικασία.
Αδυνατούμε να κατανοήσουμε την fast truck διαδικασία κατάρτισης εργαζόμενων να χειρίζονται μηχανήματα κλαρκ της ειδικότητας 2,7-2,8 χωρίς συγκεκριμένους κανόνες , χωρίς αρχές αξιοπιστίας, χωρίς τους άμεσα εμπλεκόμενους που είναι οι εκπρόσωποι της οικείας Ομοσπονδίας σε ολόκληρη την ελληνική επικράτεια.
Οφείλει το αρμόδιο Υπουργείο στην έκδοση καινούριας Υπουργικής απόφασης που θα προβλέπει την οικεία ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ( ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΧΕΙΡΙΣΤΩΝ ΜΗΧΑΝΗΜΑΤΩΝ ΕΡΓΟΥ ΕΛΛΑΔΟΣ ) να συμμετέχει ως ισότιμο και αναπόσπαστο μέλος με εκπροσώπους της στη διαδικασία της θεωρητικής και πρακτικής κατάρτισης καθώς και στην διαδικασία των εξετάσεων για την επιτυχή κατάρτιση των υποψηφίων.
Η Υπουργική απόφαση πρέπει να προβλέπει και την χρονική διάρκεια ισχύς της κατάρτισης.
Πιστεύουμε ακράδαντα πως η απόκτηση της εν λόγο κατάρτισης δεν μπορεί να έχει ισχύ στο διηνεκές.
Οι εργαζόμενοι που έχουν αποκτήσει την συγκεκριμένη κατάρτιση θα πρέπει ανά τρία χρόνια να ξανά καταρτίζονται ώστε να πιστοποιούνται τα προσόντα τους και να ανανεώνεται με βεβαιώσεις ιατρών η καλή τους υγεία σε θέματα αρτιμέλειας, ακοής, όρασης.
Η Υπουργική απόφαση που προβλέπει την απελευθέρωση του χειρισμού μηχανημάτων κλαρκ 2,7-2,8 θα πρέπει να αναθεωρηθεί.
Το αρμόδιο Υπουργείο πρέπει να δημιουργήσει κανόνες και αρχές ώστε τα προσόντα που θα λαμβάνουν οι υποψήφιοι με την κατάρτιση να είναι πραγματικά ουσιαστικά και ασφαλή για την διενέργεια της επαγγελματικής δραστηριότητας.
Η εκτέλεση της επαγγελματικής δραστηριότητας πρέπει να διασφαλίζει την αποδοτική και ασφαλή εκτέλεση των διεργασιών που εκτελούνται με τα ως άνω Μ.Ε. σε βιομηχανικούς χώρους και γενικότερα σε χώρους εργασίας όπου απαιτείται η διαχείριση φορτίων.
Την πρόληψη των ατυχημάτων που πρέπει να βασίζεται στην εκμάθηση την κατάρτιση και την αξιόπιστη απόκτηση πιστοποίησης και τεχνογνωσίας από το προσωπικό – χειριστές Μ.Ε.
Την ενίσχυση της αξιοπιστίας και της υγιούς ανταγωνιστικότητας με κανόνες ισονομίας στο τομέα της χρήσης των Μ.Ε.
Η Ομοσπονδία Χειριστών μετά και την τελευταία της Ολομέλεια αποφάσισε να περάσει στην κατάθεση επιστολής στο αρμόδιο υπουργείο με την συμβολή του ΙΝΕ ΓΣΕΕ όπου με επιστημονικά κριτήρια θα καταθέσουμε τις θέσεις μας.
Θα αναζητηθεί συνάντηση με τον Υπουργό Ανάπτυξης κύριο Θεοδωρικάκο δια ζώσης, να καταθέσουμε τις προτάσεις μας , ώστε να διαμορφωθεί η κατάλληλη καινούργια Υπουργική απόφαση όπου θα δημιουργεί ένα πλαίσιο ισορροπίας και αξιοπιστίας στην καινούργια διαδικασία για τον χειρισμό ΜΗΧΑΝΗΝΑΤΩΝ κλαρκ 2,7-2,8.